Przejdź do głównej zawartości

Szczęśliwego Nowego Roku

To pięćset pięćdziesiąty piąty wpis na tym moim literackim blogu. Dziś ostatni dzień roku 2018. Imieniny obchodzi Sylwester. Rysunek, którym zilustrowałem ten wpis, pochodzi z mojej książki „Szarówki, czyli bajki do czytania o zmierzchu”, wydanej dokładnie dziesięć lat temu. Wykonał go radomski rysownik Sylwester Zakrzewski. Przedstawia mnie i moich Siostrzeńców: Oliwiera i Wiktora.



Jaki był artystycznie ten rok? Muszę przyznać, że bardzo dobry. Rozpoczęliśmy go z warsztatowiczami wydaniem dziewiątej antologii, zatytułowanej „Oko”. Wraz z nią w „Radomskiej Szkole Rocka” nagraliśmy towarzyszący jej audiobook „Ucho”. Kilka klipów do wierszy wykonał Jacek Skwirowski. Duża promocja obu wydawnictw odbyła się w „Łaźni”. Kolejną ważną imprezą było czytanie moich bajek w radomskim teatrze. W wykonaniu moich uczniów, zabrzmiały pięknie na scenie Kotłownia. Program wyreżyserował sam dyrektor Zbigniew Rybka i radomski aktor Mateusz Michnikowski. Wiosną ukazała się trzecia i ostatnia, jak dotąd, część mojej powieściowej trylogii dla dzieci o przygodach Majki i jej ulubionego wujka Boczka – „Majka, rozśpiewana Cecylka i pracowita Basia”. Książkę promowałem również w „Łaźni” z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, który zbiegł się prawie z moimi 35. urodzinami. Wiosna przyniosła też kolejny audiobook, tym razem z moimi bajkami, zatytułowany „Kolorowy”, przygotowany przez Mikołaja „Czestera” Ganabisińskiego i jego „Radomską Szkołę Rocka”. Do współpracy zaprosiłem ludzi kultury, mediów i polityki.

Następnie świętowaliśmy jubileusz dziesięciolecia warsztatów literackich, które prowadzę w Stowarzyszeniu Centrum Młodzieży – „Arka” w Radomiu. Odbyła się promocja książki „Lustro” i koncert radomskiego zespołu o tej samej nazwie. Mieliśmy wieczorki moich warsztatowiczów: Katarzyny Kowalik w „PaniePanowie” oraz Macieja Bujanowicza w „Łaźni”. Odbyłem też sporo spotkań autorskich w bibliotekach i szkołach. Wygłosiłem kilka wykładów popularnonaukowych. Na uwagę zasługuje wieczór „Poetycko i patriotycznie, czyli 100 wierszy na 100-lecie niepodległości”, który zorganizowaliśmy z warsztatowiczami w Filii nr 1 MBP w Radomiu. Potem były X Radomskie Zaduszki Bluesowe i 38. „Rafa”, którą miałem przyjemność prowadzić. Jesienią objąłem opiekę artystyczną nad kozienicką grupą poetycką „Erato”. Świętowaliśmy w Kozienicach jubileusz dwudziestolecia istnienia grupy, a w radomskiej „Łaźni” benefis jej uczestniczki Zofii Kucharskiej.

Odbyły się także moje cykliczne konkursy literackie i recytatorskie, organizowane w „Arce” i VI LO: XX RKL z udziałem Honoraty Dyjasek i XXI RKL z udziałem Katarzyny Jesionek oraz VMKR, przy współpracy z Kamilem Woźniakiem i Towarszystwem Miłośników Lwowa. Reaktywowaliśmy również  z Rafałem Błędowskim cykl naszych koncertów „Męski rejs”. Rok zakończyłem publikacją w antologii „Poezja po zmierzchu”.  

Na blogu w tym roku podsumowałem moją działalność literacką z lat 1998 – 2018 i warsztatową, za okres 2008 - 2018. Duży wieczór literacki, łączący oba jubileusze, zatytułowany „10/20” odbył się w tym roku na zaproszenie Mileny Włoskowicz w MCSW „Elektrownia”. Ostatnie tegoroczne, blogowe wpisy poświęciłem mojej skromnej działalności naukowej.

Jakie mam plany na kolejny rok? Przede wszystkim chciałbym wydać kolejną, jedenastą już antologię powarsztatową. Ustaliłem z moimi warsztatowcami, że od 2019 roku nazywamy naszą Grupę Poetycką „Tygiel” (chyba, że pojawią się inne propozycje nazwy) i że podzielimy spotkania. Raz w miesiącu będą one kierowane do dzieci i młodzieży, i raz w miesiącu do dorosłych oraz seniorów. Zobaczymy jak sprawdzą się te innowacje.

A jeśli chodzi o moje indywidualne książki, myślę już powoli o piętnastym wydawnictwie. Będzie to ósmy tomik poezji. Wychodzą one mniej więcej co dwa lata. „Dekontaminacja” ukazała się w 2017 roku, więc chyba już czas na kolejną książkę poetycką. Na razie jednak nie zdradzam szczegółów. Może uda się też zrobić reedycję audiobooka „Szary”, z 2017 roku i wzbogacić go o najnowsze teksty poetyckie. Kto wie. Czas pokaże. To tyle nieśmiałych, literackich planów na nowy rok.

A póki co życzę Wam Wszystkim, którzy tu czasem zaglądacie, Szczęśliwego Nowego Roku 2019, a w nim dużo Zdrowia, Szczęścia, Miłości i… oczywiście Wszelkiej Twórczości!

Szary

Popularne posty z tego bloga

29. RKL - znamy werdykt

Miło nam poinformować, że znamy już werdykt 29. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Na zdjęciu z Izabelą M. Krasińską. Fot. Adam Dziedzic   Oto laureaci w kategorii szkół podstawowych:   1 miejsce Natalia Kowalczyk , PSP nr 28 w Radomiu – “Być może”. 2 miejsce Martyna Napiórkowska , PSP nr 25 w Radomiu – “Pierścień obietnic”. 3 miejsce Klaudia Wesołowska , PSP nr 26 w Radomiu – “Uschnięte jezioro”. Wyróżnienie: Martyna Fituch , PSP nr 25 w Radomiu, “O psie, który wrócił do domu”.   Oto laureaci w kategorii szkoły ponadpodstawowe:   1 miejsce Anna Janusz , Plastyk, “Bezpański”. 2 miejsce Wiktoria Bujanowicz , Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta, “Bez tytułu”. 3 miejsce Zofia Spyra , Plastyk, “Berlin”. Wyróżnienie: Maksymilian Papiewski , KLO,   “Róż Elafonisii”.   Na konkurs wpłynęło 14 prac prozatorskich. Oceniała je pisarka Izabela M. Krasińska. Wręczenie nagród odbędzie się 29 listopada o godzinie 17.30

30. RKL rozstrzygnięty

  Z radością podajemy nazwiska laureatów 30. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Kategoria dorośli: I Nagroda Halina Markowska Budniak II Nagr oda Stanisław Wicher III Nagroda Jelena Jasek Wyróżnienia: Magdalena Krzesicka Janina Malicka Eliza Mikulska Kategoria dzieci i młodzież:   I Nagroda Antoinette Malczewski Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu II Nagroda Wiktor Skrzypczak VI LO w Radomiu III Nagroda Magdalena Ośka PSP 26 w Radomiu Wyróżnienie: Franciszek Karkosa PSP 34 w Radomiu Adam Matysiak VI LO w Radomiu Liliana Suwała Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu   Prace oceniało Jury w składzie:   Iwona Bitner - poetka Grupy Poetyckiej "Erato" z Kozienickiego Domu Kultury im. Bogusława Klimczuka; Ewelina Duchnik - poetka Grupy Literackiej "Tygiel" z "Centrum Arka" w Radomiu; Adrian Szary - poeta, opiekun Grup: "Tygiel" i "Erato", sekretarz.   Gratulujemy laureatom i opiekunom. Dziękujemy wszystkim uc

30. Regionalny Konkurs Literacki

Zapraszamy do udziału w 30. Regionalnym Konkursie Literackim , organizowanym przez Stowarzyszenie Centrum Młodzieży – „Arka” w Radomiu , przy współpracy z VI Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Radomiu , Zespołem Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu, XII Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Sportowymi w Radomiu oraz Wydziałem Filologiczno - Pedagogicznym Uniwersytetu Technologiczno - Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.   Przedmiotem konkursu będzie jeden autorski wiersz o tematyce dowolnej. Konkurs kierowany jest do osób z Radomia i okolic. Prace nadsyłać należy do koordynatora konkursu na adres: aszary@kochanowski.radom.pl do dnia 4.06.23r. W zgłoszeniu powinno się pojawić imię i nazwisko autora wiersza oraz kategoria wiekowa i w wypadku uczniów nazwa szkoły. Rozwiązanie konkursu przewidziane jest na 14.06 . 23r. w Centrum "Arka", przy ul. Kelles – Krauza 19, w rama