Przejdź do głównej zawartości

Wokół twórczości

Nie pamiętam już gdzie i kiedy poznałem pana Wojciecha Pestkę - pisarza, poetę, dramaturga i scenarzystę. Pana, bo nigdy nie przeszliśmy na "ty". Pamiętam za to doskonale spotkanie autorskie z panem Wojciechem w "Resursie Obywatelskiej", na którym byliśmy z żoną Madzią. Była to chyba promocja książki "Ballada o żyletce". Rok 2009. Ciepły, pogodny i mądry człowiek. Takim go zapamiętałem. Potem wpadła mi w ręce jego książka poetycka "Dziesięć wierszy dla Grosza". Bardzo mi się zresztą podobała konstrukcja tego tomu. 

Nie udało mi się zaprosić pana Pestki do jury Regionalnego Konkursu Literackiego, który od szesnastu lat organizuję w "Arce". Próbowaliśmy wielokrotnie, ale często pan Wojciech był poza Radomiem. A do mnie docierały tylko informacje o jego licznych nagrodach. Planowałem też zaprosić pisarza do swoich wywiadów telewizyjnych w "ObiektywnieTV". Tego planu także nie udało się zrealizować. Ale udało się nagrać audycję z wierszami poety w interpretacji Magdaleny Gliszczyńskiej, w ramach mojej "Szarej strefy poezji". Rozmawiałem z panem Wojtkiem tuż po niej i bardzo się cieszył. A jakiś czas później wymieniliśmy się książkami. Dostałem od niego m.in. jego "Bezsenne" wraz z dedykacją. 

 

źródło: "Resursa Obywatelska"

 

Kiedy w "Resursie Obywatelskiej" ruszył prowadzony przeze mnie projekt "Recenzenci Resursy" i pomysł na książkę z wywiadami, z regionalnymi twórcami, od razu zaprosiłem pana Pestkę. Wywiad z nim przeprowadzała Lidia Mikocka - Rosińska. Wiedzieliśmy, że pan Wojciech ma problemy zdrowotne, ale nie wiedzieliśmy, że tak poważne. Zwłaszcza, że w rozmowach z nami nigdy się nie skarżył. Niestety tej najważniejszej rozmowy, przygotowywanej do książki nie udało się dokończyć. Pan Wojtek zmarł na początku kwietnia. Informację o jego śmierci pierwsza przekazała mi Lidka. Z Lidką też byliśmy na pogrzebie pisarza. Kiedy wróciłem do domu, spadł z półki mój tomik. Śmiałem się, że pan Wojtek dziękuję za udział w pogrzebie, a może po prostu wyrzuca słabe książki.     

W tym wspomnieniowym, listopadowym czasie chciałbym przypomnieć sylwetkę pana Wojtka Pestki w cyklu "Szare eminencje" na portalu "Kozirynek.online". W "Resursie" odbędzie się też spotkanie wokół twórczości pana Pestki, które poprowadzimy z Lidią Mikocką - Rosińską. Sylwetkę i twórczość pisarza przypomną uczniowie "Kochanowskiego" i radomskiego "Plastyka". Poeci Grup: "Tygiel" i "Erato" być może przeczytają też własne utwory funeralne. Być może inspirowane twórczością poety, która przypomniana przeze mnie, bardzo się podobała na warsztatach literackich. Ja także napisałem okolicznościowy wiersz, inspirowany konwencją jego tomu:

    

Groszek, pora umierać 

pamięci Wojciecha Pestki

Groszek, pora umierać

Trochę żal tak

To wszystko zostawić

 

Ale trzeba

Niczego się nie da zabierać

 

Układam listę

Pożegnań

 

Wciąż dopisuję

Nikogo nie skreślam

 

Ależ to życie

Szybko nam leci

 

A dookoła 

Brzydki, zimny

Kwiecień

 

(Adrian Szary)

 

A dookoła brzydki, zimny październik... 

 


Popularne posty z tego bloga

29. RKL - znamy werdykt

Miło nam poinformować, że znamy już werdykt 29. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Na zdjęciu z Izabelą M. Krasińską. Fot. Adam Dziedzic   Oto laureaci w kategorii szkół podstawowych:   1 miejsce Natalia Kowalczyk , PSP nr 28 w Radomiu – “Być może”. 2 miejsce Martyna Napiórkowska , PSP nr 25 w Radomiu – “Pierścień obietnic”. 3 miejsce Klaudia Wesołowska , PSP nr 26 w Radomiu – “Uschnięte jezioro”. Wyróżnienie: Martyna Fituch , PSP nr 25 w Radomiu, “O psie, który wrócił do domu”.   Oto laureaci w kategorii szkoły ponadpodstawowe:   1 miejsce Anna Janusz , Plastyk, “Bezpański”. 2 miejsce Wiktoria Bujanowicz , Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta, “Bez tytułu”. 3 miejsce Zofia Spyra , Plastyk, “Berlin”. Wyróżnienie: Maksymilian Papiewski , KLO,   “Róż Elafonisii”.   Na konkurs wpłynęło 14 prac prozatorskich. Oceniała je pisarka Izabela M. Krasińska. Wręczenie nagród odbędzie się 29 listopada o godzinie 17.30

30. RKL rozstrzygnięty

  Z radością podajemy nazwiska laureatów 30. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Kategoria dorośli: I Nagroda Halina Markowska Budniak II Nagr oda Stanisław Wicher III Nagroda Jelena Jasek Wyróżnienia: Magdalena Krzesicka Janina Malicka Eliza Mikulska Kategoria dzieci i młodzież:   I Nagroda Antoinette Malczewski Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu II Nagroda Wiktor Skrzypczak VI LO w Radomiu III Nagroda Magdalena Ośka PSP 26 w Radomiu Wyróżnienie: Franciszek Karkosa PSP 34 w Radomiu Adam Matysiak VI LO w Radomiu Liliana Suwała Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu   Prace oceniało Jury w składzie:   Iwona Bitner - poetka Grupy Poetyckiej "Erato" z Kozienickiego Domu Kultury im. Bogusława Klimczuka; Ewelina Duchnik - poetka Grupy Literackiej "Tygiel" z "Centrum Arka" w Radomiu; Adrian Szary - poeta, opiekun Grup: "Tygiel" i "Erato", sekretarz.   Gratulujemy laureatom i opiekunom. Dziękujemy wszystkim uc

X edycja konkursu "O laur Kochanowskiego" - werdykt

Dziś rozstrzygnęliśmy X edycję konkursu "O laur Kochanowskiego", organizowanego przez VI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Jury w składzie: pani Łucja Banaszkiewicz - polonistka, wicedyrektor VI LO - przewodnicząca; pani Elżbieta Górecka - polonistka, nauczycielka filozofii w VI LO - członek komisji; pan Adrian Szary - polonista VI LO, poeta - sekretarz,   Rys. Olga Stodulska - absolwentka VI LO w Radomiu przyznało następujące nagrody i wyróżnienia: I Nagroda - "Laur Kochanowskiego" - Anna Włoskowicz PSP nr 11 w Radomiu II Nagroda - Anna Hermanowicz - Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu III Nagroda - Viktor Velykyi - Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta w Radomiu Wyróżnienia: Maja Gajewska PSP nr 26 w Radomiu Julia Król - Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu Hanna Czarnota  PSP nr 26 w Radomiu   Dziękujemy wszystkim uczestnikom i opie