Przejdź do głównej zawartości

Dla dzieci

Tak naprawdę pisać bajki i wiersze zacząłem już w szkole podstawowej pod wpływem lektur z zakresu literatury dziecięcej: bajek Tuwima i Brzechwy, a przede wszystkim "Akademii Pana Kleksa". Po latach swoją pracę magisterską poświęciłem właśnie Panu Kleksowi. Zacząłem też pisać artykuły o tej fantastycznej trylogii Jana Brzechwy.

Pracując w szkołach i na uczelniach podjąłem studia doktoranckie i napisałem pracę o aksjologii w bajkach Leszka Kołakowskiego. Wtedy też zacząłem pisać artykuły na temat literackich utworów tego wybitnego filozofa, pochodzącego z Radomia. Uzbierało się ich trochę. Część z nich jest już cytowana w innych pracach, co zawsze bardzo cieszy. Oto wykaz.

 

Foto by Benedykt Rogala. Cover foto by Magdalena Kapuścińska


 

Artykuły

 

  • Patentowania, czyli pomysły prof. Ambrożego Kleksa na współczesną lekcję patriotyzmu, „Nasza Rota” 2006 nr 3 - 4, s. 68 - 69.

  • Ogromny kleks na kartach mojego dzieciństwa,"Ofensywa" 2007 nr 5.

  • Magiczna siła wyobraźni, „Guliwer” 2007 nr 4, s. 100-103.
  • Czy „bajka zawsze jest tylko bajką?” O fantastyce naukowej w twórczości Jana Brzechwy (współaut. A. Kalinowska), [w:] Fantastyka XIX i XX wieku. Granice i pogranicza, pod red. J. Szcześniak, Lublin 2007, s. 89-101.
  • Wątki autobiograficzne w „Panu Kleksie” Jana Brzechwy, [w:] Teksty kultury w szkole, pod red. B. Myrdzik, L. Tymiakina, Lublin 2008, s. 217-225.
  • Echa wojny w „Akademii Pana Kleksa”, „Guliwer” 2009 nr 1, s. 56-61.
  • Kot jaki jest każdy widzi, „Guliwer” 2009 nr 3, s. 17-21.
  • Aksjologia dla starszych i młodszych czytelników, czyli świat wartości w „13 bajkach z Królestwa Lailonii dla dużych i małych” Leszka Kołakowskiego, [w:] Przeobrażenia w kulturze i edukacji na przełomie XX i XXI wieku, pod red. M. Karwatowskiej, A. Siwca, Chełm 2010, s. 329-336.
  • Przedstawiciele różnych kultur jako bohaterowie bajek literackich, [w:] Oswajanie inności w edukacji polonistycznej, pod red. B. Myrdzik, E. Dunaj, Lublin 2010, s. 133-14.
  • Aksjologia w Akademii, [w:] Nie bój Brzechwy. Studia i szkice kleksograficzne, pod red. J. Malickiego, J. Papuzińskiej, Katowice 2010, s. 112-117.
  • Jakie wartości znajdziemy w Lailonii, czyli kilka słów na temat aksjologii w 13 bajkach z Królestwa Lailonii dla dużych i małych Leszka Kołakowskiego, „Guliwer” 2010 nr 1, s. 42-46.
  • Warsztaty literackie, jako lekcyjne i pozalekcyjne sposoby motywowania do twórczości, [w:] Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia, pod red. B. Myrdzik, M. Karwatowskiej, Lublin 2011, s. 215-224.
  •  „Śmierć to jedyna liryka prawdziwa”. O pojęciu śmierci w poezji Jana Brzechwy, [w:] Język pisarzy. Problemy słownictwa, pod red. T. Korpysza, A. Kozłowskiej, Warszawa 2011, t. 3, s. 157-16.
  • Szarówki, czyli mój wkład w akcję „Cała Polska czyta dzieciom”, „Guliwer” 2011 nr 3, s. 53-54.
  • „Klucz niebieski” i „Rozmowy z diabłem”, czyli sacrum w zapomnianych cyklach bajek Leszka Kołakowskiego, „Guliwer” 2012 nr 3, s. 27-34.
  • Szkoła pana Tuwima, czyli aksjologia w bajkach Skamandryty, „Guliwer” 2013 nr 1, s. 8-12.
  • Nosorożec, Królik i Dudek, czyli cierpienie w bajkach Leszka Kołakowskiego, „Guliwer” 2013 nr 2, s. 5-9.
  • Aksjologia, czyli świat wartości w literackich utworach Leszka Kołakowskiego, „Radomskie Studia Humanistyczne” 2013, t. 1, s. 301-322. 
  • Radom i inne wątki autobiograficzne w „Panu Kleksie”, „Radomskie Studia Humanistyczne" 2015, t. 2, s. 89-98. 
  • Książki z dziećmi pisane, „Guliwer” 2017 nr 2, s. 63-66.
  • Przypomnienie Marii Gorzechowskiej (O szczurku Krokodylku), „Guliwer” 2018 nr 4, s. 84-85.
  •  Wolność kocham i rozumiem. O językowym obrazie wolności wśród radomskich studentów i uczniów, „Radomskie Studia Filologiczne” nr 2/6/2017, s. 47-52.
  • Aksjologia Żeromskiego, czyli kilka słów na temat świata wartości w wybranych utworach pisarza, „Radomskie Studia Filologiczne” nr 1/7/2018, s. 14-26.
  • O języku kaszubskim - odrębność i wspólnota językowa grup etnicznych w Polsce, "Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej", Warszawa 2018, s. 13-19.
  • Jak dzieci zmieniają świat?, "Guliwer" 3/2019, s. 88-89.
  • Pola językowe w badaniu tekstów artystycznych (analiza wierszy Andrzeja Łuczeńczyka), "Radomskie Studia Filologiczne" nr 1/8/2019, s. 67-76.
  • Jak zostałam wiedźmą i... zgubiłam duszę. "O dorosłych autorkach", piszących dla dzieci (Dorota Masłowska i Olga Tokarczuk), "Guliwer" 1/2020, s. 65 - 67.  
  • Wiara, nadzieja, miłość, rodzina, czyli kilka słów o frazeologii (rozważania teoretyczne i propozycje praktyczne), "Radomskie Studia Filologiczne" nr 1/9/2020, s. 117-125.
  • Choroba w "Panu Kleksie" Jana Brzechwy, "Guliwer" 1/2021, s. 82-85.
  • O kocie w języku. Próba opisu językowego obrazu świata, [w:] "Język na rozdrożu" pod red. Anny Stachurskiej i Dariusza Trześniowskiego, Radom 2021, s. 55-59.
  • Somatyzmy, czyli cielesność, miłość i seksualność w bajkach Leszka Kołakowskiego, "Guliwer" 3/2021, s. 38-42. 
 
Jak widać w powyższym wykazie poza twórczością Brzechwy, Tuwima i Kołakowskiego analizowałem inne teksty literatury dziecięcej, a także pisałem o aksjologii, poezji i językowym obrazie świata. 
 
I sprawa, która cieszy mnie bardzo to fakt, że pod moim kierunkiem powstały już trzy prace licencjackie na kierunku dziennikarstwo, na Wydziale Filologiczno - Pedagogicznym UTH im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu. Oto wykaz:
 
 
Prace licencjackie, napisane pod moim kierunkiem 

  • Jakub Czerwiński, Hejt w mediach społecznościowych - próba definicji i analiza zjawiska, Radom 2023.
  • Krzysztof Pękała, Media klubowe i ich charakterystyka na przykładzie działań "Radomiaka Radom" w rundzie jesiennej 2022/2023 PKO BP Ekstraklasy, Radom 2023.
  • Dawid Owczarek, Struktura języka mediów w oparciu o media regionu radomskiego oraz kieleckiego, Radom 2023.
 
Być może uda się wydać wybór artykułów, poświęconych literaturze dziecięcej w indywidualnej książce naukowej. 
 
I na koniec warto wspomnieć, że sam wydałem kilka pozycji dla dzieci; trzy zbiory bajek: "Szarówki" (2009); "Świat to bajka" (2015) i "Szarynki" (2022); trylogię o przygodach Majki i wujka Boczka: "Majka i zagubiony Antek" (2016); "Majka Franek ekolog i Krzyś podróżnik" (2017) oraz "Majka, rozśpiewana Cecylka i pracowita Basia" (2018), a także audiobook "Kolorowy" (2018). W roku 2011 wydana też została płyta z piosenkami napisanymi do moich bajek "Arkowo - bajkowo". W necie znajdziecie też teledysk do dziecięcej piosenki grupy "Kliper" z moim tekstem. Utwór zatytułowany jest "Alfabet żeglarza". 
 
Fajnie się pisze dla dzieci. I autorskie spotkania z nimi też mają swoją niepowtarzalną energię. 
 

Popularne posty z tego bloga

29. RKL - znamy werdykt

Miło nam poinformować, że znamy już werdykt 29. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Na zdjęciu z Izabelą M. Krasińską. Fot. Adam Dziedzic   Oto laureaci w kategorii szkół podstawowych:   1 miejsce Natalia Kowalczyk , PSP nr 28 w Radomiu – “Być może”. 2 miejsce Martyna Napiórkowska , PSP nr 25 w Radomiu – “Pierścień obietnic”. 3 miejsce Klaudia Wesołowska , PSP nr 26 w Radomiu – “Uschnięte jezioro”. Wyróżnienie: Martyna Fituch , PSP nr 25 w Radomiu, “O psie, który wrócił do domu”.   Oto laureaci w kategorii szkoły ponadpodstawowe:   1 miejsce Anna Janusz , Plastyk, “Bezpański”. 2 miejsce Wiktoria Bujanowicz , Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta, “Bez tytułu”. 3 miejsce Zofia Spyra , Plastyk, “Berlin”. Wyróżnienie: Maksymilian Papiewski , KLO,   “Róż Elafonisii”.   Na konkurs wpłynęło 14 prac prozatorskich. Oceniała je pisarka Izabela M. Krasińska. Wręczenie nagród odbędzie się 29 listopada o godzinie 17.30

30. RKL rozstrzygnięty

  Z radością podajemy nazwiska laureatów 30. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Kategoria dorośli: I Nagroda Halina Markowska Budniak II Nagr oda Stanisław Wicher III Nagroda Jelena Jasek Wyróżnienia: Magdalena Krzesicka Janina Malicka Eliza Mikulska Kategoria dzieci i młodzież:   I Nagroda Antoinette Malczewski Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu II Nagroda Wiktor Skrzypczak VI LO w Radomiu III Nagroda Magdalena Ośka PSP 26 w Radomiu Wyróżnienie: Franciszek Karkosa PSP 34 w Radomiu Adam Matysiak VI LO w Radomiu Liliana Suwała Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu   Prace oceniało Jury w składzie:   Iwona Bitner - poetka Grupy Poetyckiej "Erato" z Kozienickiego Domu Kultury im. Bogusława Klimczuka; Ewelina Duchnik - poetka Grupy Literackiej "Tygiel" z "Centrum Arka" w Radomiu; Adrian Szary - poeta, opiekun Grup: "Tygiel" i "Erato", sekretarz.   Gratulujemy laureatom i opiekunom. Dziękujemy wszystkim uc

X edycja konkursu "O laur Kochanowskiego" - werdykt

Dziś rozstrzygnęliśmy X edycję konkursu "O laur Kochanowskiego", organizowanego przez VI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Jury w składzie: pani Łucja Banaszkiewicz - polonistka, wicedyrektor VI LO - przewodnicząca; pani Elżbieta Górecka - polonistka, nauczycielka filozofii w VI LO - członek komisji; pan Adrian Szary - polonista VI LO, poeta - sekretarz,   Rys. Olga Stodulska - absolwentka VI LO w Radomiu przyznało następujące nagrody i wyróżnienia: I Nagroda - "Laur Kochanowskiego" - Anna Włoskowicz PSP nr 11 w Radomiu II Nagroda - Anna Hermanowicz - Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu III Nagroda - Viktor Velykyi - Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta w Radomiu Wyróżnienia: Maja Gajewska PSP nr 26 w Radomiu Julia Król - Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu Hanna Czarnota  PSP nr 26 w Radomiu   Dziękujemy wszystkim uczestnikom i opie