Tak naprawdę pisać bajki i wiersze zacząłem już w szkole podstawowej pod wpływem lektur z zakresu literatury dziecięcej: bajek Tuwima i Brzechwy, a przede wszystkim "Akademii Pana Kleksa". Po latach swoją pracę magisterską poświęciłem właśnie Panu Kleksowi. Zacząłem też pisać artykuły o tej fantastycznej trylogii Jana Brzechwy.
Pracując w szkołach i na uczelniach podjąłem studia doktoranckie i napisałem pracę o aksjologii w bajkach Leszka Kołakowskiego. Wtedy też zacząłem pisać artykuły na temat literackich utworów tego wybitnego filozofa, pochodzącego z Radomia. Uzbierało się ich trochę. Część z nich jest już cytowana w innych pracach, co zawsze bardzo cieszy. Oto wykaz.
![]() | ||
Foto by Benedykt Rogala. Cover foto by Magdalena Kapuścińska |
Artykuły
Patentowania, czyli pomysły prof. Ambrożego Kleksa na współczesną lekcję patriotyzmu, „Nasza Rota” 2006 nr 3 - 4, s. 68 - 69.
Ogromny kleks na kartach mojego dzieciństwa,"Ofensywa" 2007 nr 5.
- Magiczna siła wyobraźni, „Guliwer” 2007 nr 4, s. 100-103.
- Czy „bajka zawsze jest tylko bajką?” O fantastyce naukowej w twórczości Jana Brzechwy (współaut. A. Kalinowska), [w:] Fantastyka XIX i XX wieku. Granice i pogranicza, pod red. J. Szcześniak, Lublin 2007, s. 89-101.
- Wątki autobiograficzne w „Panu Kleksie” Jana Brzechwy, [w:] Teksty kultury w szkole, pod red. B. Myrdzik, L. Tymiakina, Lublin 2008, s. 217-225.
- Echa wojny w „Akademii Pana Kleksa”, „Guliwer” 2009 nr 1, s. 56-61.
- Kot jaki jest każdy widzi, „Guliwer” 2009 nr 3, s. 17-21.
- Aksjologia dla starszych i młodszych czytelników, czyli świat wartości w „13 bajkach z Królestwa Lailonii dla dużych i małych” Leszka Kołakowskiego, [w:] Przeobrażenia w kulturze i edukacji na przełomie XX i XXI wieku, pod red. M. Karwatowskiej, A. Siwca, Chełm 2010, s. 329-336.
- Przedstawiciele różnych kultur jako bohaterowie bajek literackich, [w:] Oswajanie inności w edukacji polonistycznej, pod red. B. Myrdzik, E. Dunaj, Lublin 2010, s. 133-14.
- Aksjologia w Akademii, [w:] Nie bój Brzechwy. Studia i szkice kleksograficzne, pod red. J. Malickiego, J. Papuzińskiej, Katowice 2010, s. 112-117.
- Jakie wartości znajdziemy w Lailonii, czyli kilka słów na temat aksjologii w 13 bajkach z Królestwa Lailonii dla dużych i małych Leszka Kołakowskiego, „Guliwer” 2010 nr 1, s. 42-46.
- Warsztaty literackie, jako lekcyjne i pozalekcyjne sposoby motywowania do twórczości, [w:] Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia, pod red. B. Myrdzik, M. Karwatowskiej, Lublin 2011, s. 215-224.
- „Śmierć to jedyna liryka prawdziwa”. O pojęciu śmierci w poezji Jana Brzechwy, [w:] Język pisarzy. Problemy słownictwa, pod red. T. Korpysza, A. Kozłowskiej, Warszawa 2011, t. 3, s. 157-16.
- Szarówki, czyli mój wkład w akcję „Cała Polska czyta dzieciom”, „Guliwer” 2011 nr 3, s. 53-54.
- „Klucz niebieski” i „Rozmowy z diabłem”, czyli sacrum w zapomnianych cyklach bajek Leszka Kołakowskiego, „Guliwer” 2012 nr 3, s. 27-34.
- Szkoła pana Tuwima, czyli aksjologia w bajkach Skamandryty, „Guliwer” 2013 nr 1, s. 8-12.
- Nosorożec, Królik i Dudek, czyli cierpienie w bajkach Leszka Kołakowskiego, „Guliwer” 2013 nr 2, s. 5-9.
- Aksjologia, czyli świat wartości w literackich utworach Leszka Kołakowskiego, „Radomskie Studia Humanistyczne” 2013, t. 1, s. 301-322.
- Radom i inne wątki autobiograficzne w „Panu Kleksie”, „Radomskie Studia Humanistyczne" 2015, t. 2, s. 89-98.
- Książki z dziećmi pisane, „Guliwer” 2017 nr 2, s. 63-66.
- Przypomnienie Marii Gorzechowskiej (O szczurku Krokodylku), „Guliwer” 2018 nr 4, s. 84-85.
- Wolność kocham i rozumiem. O językowym obrazie wolności wśród radomskich studentów i uczniów, „Radomskie Studia Filologiczne” nr 2/6/2017, s. 47-52.
- Aksjologia Żeromskiego, czyli kilka słów na temat świata wartości w wybranych utworach pisarza, „Radomskie Studia Filologiczne” nr 1/7/2018, s. 14-26.
- O języku kaszubskim - odrębność i wspólnota językowa grup etnicznych w Polsce, "Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej", Warszawa 2018, s. 13-19.
- Jak dzieci zmieniają świat?, "Guliwer" 3/2019, s. 88-89.
- Pola językowe w badaniu tekstów artystycznych (analiza wierszy Andrzeja Łuczeńczyka), "Radomskie Studia Filologiczne" nr 1/8/2019, s. 67-76.
- Jak zostałam wiedźmą i... zgubiłam duszę. "O dorosłych autorkach", piszących dla dzieci (Dorota Masłowska i Olga Tokarczuk), "Guliwer" 1/2020, s. 65 - 67.
- Wiara, nadzieja, miłość, rodzina, czyli kilka słów o frazeologii (rozważania teoretyczne i propozycje praktyczne), "Radomskie Studia Filologiczne" nr 1/9/2020, s. 117-125.
- Choroba w "Panu Kleksie" Jana Brzechwy, "Guliwer" 1/2021, s. 82-85.
- O kocie w języku. Próba opisu językowego obrazu świata, [w:] "Język na rozdrożu" pod red. Anny Stachurskiej i Dariusza Trześniowskiego, Radom 2021, s. 55-59.
- Somatyzmy, czyli cielesność, miłość i seksualność w bajkach Leszka Kołakowskiego, "Guliwer" 3/2021, s. 38-42.
- Jakub Czerwiński, Hejt w mediach społecznościowych - próba definicji i analiza zjawiska, Radom 2023.
- Krzysztof Pękała, Media klubowe i ich charakterystyka na przykładzie działań "Radomiaka Radom" w rundzie jesiennej 2022/2023 PKO BP Ekstraklasy, Radom 2023.
- Dawid Owczarek, Struktura języka mediów w oparciu o media regionu radomskiego oraz kieleckiego, Radom 2023.