Przejdź do głównej zawartości

Do Muzy(ki)

Trochę mnie tutaj nie było. Byłem z grupą „Arkowiczów” i liderów wolontariatu na obozie w górach. Tam też odbyły się ciekawe warsztaty literackie na Harendzie, o których być może napiszę, ale innym razem. Dziś co innego.


Po powrocie do domu, sięgnąłem po płytę „Krajewski / Osiecka”, zatytułowaną „Strofki” i zacząłem rozmyślać o moich wierszach, które stały się piosenkami i piosenkach, które zostały wierszami, porozrzucanych po różnych tomikach. Być może w przyszłym roku zrobię wśród nich drobną selekcję i wydam jako wybór, zbierając je w jednej książce. Zobaczymy. Ale po kolei.


Pod koniec lat dziewięćdziesiątych, jeszcze w szkole podstawowej, ze znanym dziś Łukaszem Jakóbiakiem – kolegą z klasy, zaczęliśmy układać piosenki. Do jednej z nich posłużył mój tekst „Wiersz przypadkowy”, który znalazł się, po latach, w moim debiutanckim tomiku „Wianek z myśli” (2007).


Okres liceum to czas mojej kompozytorskiej współpracy z Michaliną Malczewską i Krzysztofem Pszczołą. To wtedy powstały piosenki do takich moich wierszy jak: „Drzewo Ojczyzna”, „Historia magistra vitae”, „Metafizyka”, „Hymn Szkoły Konopnickiej” czy „Zakochana”. Ostatni utwór Misia nagrała na swojej płycie demo.


Na studiach nawiązałem współpracę z Jakubem Kwintalem. To on dopisał muzykę do moich wierszy: „Jednej osobie”, „Częstochowa”, „Trawa”, „Kiedy zasiadam do pianina”, „Sadkowska”, „Dla...”, „Mówię i myślę”, „Jeszcze...”, „Symfonia elfów” i „Nadejdzie taki dzień”. Wszystkie one znalazły się potem w mojej pierwszej książce poetyckiej. W tym czasie Piotr Symela skomponował też muzykę do mojego „Trenu” i tak powstało dość monumentalne, rozbudowane muzycznie dziełko. 

 

fot. Lidia Mikocka - Rosińska

 

Z drugiego tomu „CV” (2011) tylko wiersz „Szarość”, przetłumaczony na język niemiecki, doczekał się opracowania muzycznego, którego dokonał Jacek Telus. I tak powstała piosenka „Grau”. W tym samym czasie z Andrzejem Zarzyckim i Małgorzatą Budzyńską (dziś Sadowską) nagraliśmy płytę „Arkowo – bajkowo” (2011). Znalazły się na niej bajki z mojego zbioru „Szarówki” (2009). Były to utwory: „Grzyb”, „Hiena”, „Tulipany”, „Zajączek”, „Antylopa”, „Kaktus”, „Eukaliptus”, „Kakadu”, „Sowa, lis i jeż”. Całość zamykała piękna „Kołysanka” z tekstem Małgorzaty Budzyńskiej i muzyką Andrzeja Zarzyckiego.


Przy kolejnym tomiku „Sylwa” (2013) współpracowałem już z Dominikiem Nowakiem, który założył zespół „Szary project”. Grali w nim m.in. Kamil Dziekoński, a śpiewała Magdalena Czerwińska – dziś już absolwenci „Kochanowskiego”. Sięgnęli oni po takie wiersze z mojej pierwszej książki jak: „Ostatnie wspólne święta” czy „Emblemat współczesny” oraz późniejsze utwory: „Nebo-rak”, „Gabi” czy „Prosta piosenka o Nadziei”.


Od 2012 roku współpracuję z Rafałem Błędowskim – liderem szantowej grupy „Kliper”. Skomponował on muzykę do takich moich wierszy jak: „Ballada o Chłopcu z Szydłowca” (z tomu „Sylwa” 2013); „Karolina”, „Czarnobrody” (z tomu „Horoskopy” 2015); „Morze miłości” (z tomu „Dekontaminacja” 2017); „Maks” (ze zbioru „Świat to bajka” 2015), czy „Alfabet żeglarza” (z książki „Majka, rozśpiewana Cecylka i pracowita Basia” 2018), a także wydanych w mojej ostatniej książce „Blogo” (2021): „Męski rejs”, „Moja łódź” i „Coraz trudniej”.


W ostatnich latach napisałem polski tekst „Gdzie Ciebie szukać mam?” do utworu „Adagio” dla Katarzyny Bochyńskiej – Wojdył i Zbigniewa Bidzińskiego, a także piosenkę „Pochód” do muzyki Mariusza Kowalskiego dla zespołu „Karabanio”, polską wersję „Szczedryka” dla radomskiego zespołu „Gadeamus” i piosenki „Gra o życie” (do melodii WOŚP) i „Siostry” dla zespołu „Guzowianki”, z muzyką Wioli Fijałkowskiej. Wszystkie te teksty ukazały się w mojej książce „Majka, rozśpiewana Cecylka i pracowita Basia” (2018). Dwie ostatnie piosenki, wydane zostały na płytach wymienionych zespołów, a do piosenek „Alfabet żeglarza” i „Siostry” powstały nawet teledyski, krążące po Internecie. Pierwszy w reżyserii Mikołaja Ganabisińskiego, drugi Rafała Sadowskiego.


O moich wierszach, które stały się piosenkami pisałem obszernie w mojej ostatniej książce „Blogo” (2021) i wielokrotnie na tym blogu. Przez lata powstało ich około pięćdziesiąt. Może rzeczywiście warto byłoby zebrać je w jednej książce, oczywiście dokonując pewnej selekcji. Większość moich tekstów piosenek to były wiersze, do których dopisywano melodie. Sam do melodii napisałem zaledwie kilka tekstów: „Trawę”, „Gdzie Ciebie szukać mam?”, „Szczedryk”, „Pochód”, „Grę o życie” i „Moją łódź”. Nigdy też nie śpiewałem swoich tekstów. Czasem coś melorecytuję na koncertach Rafała Błędowskiego. A propos czekam na naszą wspólną płytę. Użyczyłem też swojego głosu w piosence Jakuba Kwintala „Kiedy zasiadam do pianina” z płyty o tym samym tytule, nagranej w 2002 roku, w studiu „Radia Plus Radom”. Promowała ją piosenka „Jednej osobie”, do której powstał teledysk w reżyserii Jacka Przepiórki. Rzadko też sam komponowałem muzykę. W dzieciństwie grałem trochę na organach, ale porzuciłem to szybko. Współpracując z Łukaszem Jakóbiakiem, układaliśmy muzykę wspólnie, przy użyciu robiących wtedy zawrotną karierę muzycznych programów komputerowych. Kilka utworów zarejestrowaliśmy również w studiu ówczesnego „Radia AVE”. Tańczyć także nie umiem. I jedyne, co chyba trochę umiem, a na pewno bardzo lubię, to pisanie. I dlatego piszę. Również do muzyki.



Popularne posty z tego bloga

29. RKL - znamy werdykt

Miło nam poinformować, że znamy już werdykt 29. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Na zdjęciu z Izabelą M. Krasińską. Fot. Adam Dziedzic   Oto laureaci w kategorii szkół podstawowych:   1 miejsce Natalia Kowalczyk , PSP nr 28 w Radomiu – “Być może”. 2 miejsce Martyna Napiórkowska , PSP nr 25 w Radomiu – “Pierścień obietnic”. 3 miejsce Klaudia Wesołowska , PSP nr 26 w Radomiu – “Uschnięte jezioro”. Wyróżnienie: Martyna Fituch , PSP nr 25 w Radomiu, “O psie, który wrócił do domu”.   Oto laureaci w kategorii szkoły ponadpodstawowe:   1 miejsce Anna Janusz , Plastyk, “Bezpański”. 2 miejsce Wiktoria Bujanowicz , Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta, “Bez tytułu”. 3 miejsce Zofia Spyra , Plastyk, “Berlin”. Wyróżnienie: Maksymilian Papiewski , KLO,   “Róż Elafonisii”.   Na konkurs wpłynęło 14 prac prozatorskich. Oceniała je pisarka Izabela M. Krasińska. Wręczenie nagród odbędzie się 29 listopada o godzinie 17.30

30. RKL rozstrzygnięty

  Z radością podajemy nazwiska laureatów 30. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Kategoria dorośli: I Nagroda Halina Markowska Budniak II Nagr oda Stanisław Wicher III Nagroda Jelena Jasek Wyróżnienia: Magdalena Krzesicka Janina Malicka Eliza Mikulska Kategoria dzieci i młodzież:   I Nagroda Antoinette Malczewski Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu II Nagroda Wiktor Skrzypczak VI LO w Radomiu III Nagroda Magdalena Ośka PSP 26 w Radomiu Wyróżnienie: Franciszek Karkosa PSP 34 w Radomiu Adam Matysiak VI LO w Radomiu Liliana Suwała Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu   Prace oceniało Jury w składzie:   Iwona Bitner - poetka Grupy Poetyckiej "Erato" z Kozienickiego Domu Kultury im. Bogusława Klimczuka; Ewelina Duchnik - poetka Grupy Literackiej "Tygiel" z "Centrum Arka" w Radomiu; Adrian Szary - poeta, opiekun Grup: "Tygiel" i "Erato", sekretarz.   Gratulujemy laureatom i opiekunom. Dziękujemy wszystkim uc

X edycja konkursu "O laur Kochanowskiego" - werdykt

Dziś rozstrzygnęliśmy X edycję konkursu "O laur Kochanowskiego", organizowanego przez VI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Jury w składzie: pani Łucja Banaszkiewicz - polonistka, wicedyrektor VI LO - przewodnicząca; pani Elżbieta Górecka - polonistka, nauczycielka filozofii w VI LO - członek komisji; pan Adrian Szary - polonista VI LO, poeta - sekretarz,   Rys. Olga Stodulska - absolwentka VI LO w Radomiu przyznało następujące nagrody i wyróżnienia: I Nagroda - "Laur Kochanowskiego" - Anna Włoskowicz PSP nr 11 w Radomiu II Nagroda - Anna Hermanowicz - Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu III Nagroda - Viktor Velykyi - Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta w Radomiu Wyróżnienia: Maja Gajewska PSP nr 26 w Radomiu Julia Król - Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu Hanna Czarnota  PSP nr 26 w Radomiu   Dziękujemy wszystkim uczestnikom i opie