Przejdź do głównej zawartości

Rok rocznicowy

Święta, Święta i po Świętach. Powoli także kończy się rok 2022. Więc dziś na tym moim literackim blogu małe podsumowanie.


Rok 2022 był rokiem rocznic. Swoje 110-lecie obchodziło Liceum im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, w którym od dwunastu lat pracuję. Z tej okazji m.in. w „Łaźni” odbył się wieczór literacki, którego byłem pomysłodawcą „110 wiersów na 110-lecie”. „Łaźnia” także obchodziła swoje 35-lecie. Z tą instytucją jestem związany także od ponad dwunastu lat. Mój pierwszy wieczór literacki to zdaje się rok 2009. To w „Łaźni” zrobiłem najwięcej swoich imprez literackich. Tu świętowałem jubileusz 15 -lecia pracy twórczej i swoje 33. urodziny. Jeśli chodzi o jubileusz „Łaźni”, na uwagę zasługuje ciekawa wystawa Uli Świerczyńskiej, przygotowana z tej właśnie okazji, którą odwiedziłem z moimi uczniami i studentami.


Swoje 100-lecie świętowała Miejska Biblioteka Publiczna. Mój pierwszy wieczór literacki w tej instytucji to rok 2008. Potem liczne wystąpienia na Jesiennej Akademii Literatury, występy na Radomskiej Wiośnie Literackiej, a ostatnio prowadzenie spotkań z ciekawymi gośćmi. Jubileusz zakończyło wydanie pięknej monografii Biblioteki, autorstwa prof. Sebastiana Piątkowskiego i Marty Wiktorii Trojanowskiej, w których znalazły się również wzmianki o mnie.


Minął też czternasty rok, prowadzonych przeze mnie, warsztatów literackich w „Arce” i czwarty rok mojej opieki artystycznej nad Grupą Poetycką „Erato” z Kozienic. Twórczość obu Grup znalazła się w antologii „Ars scribendi”. Prywatnie wydałem też dwie autorskie książki: poezję dla dorosłych „Do Muzy(ki)” oraz bajeczki dla dzieci „Szarynki”, promowane w MBP, "Łaźni" i "Resursie". Nawiązałem także stałą współpracę z „Resursą Obywatelską”. Minął drugi rok projektu „Recenzenci Resursy”. Z tą instytucją współpracuję od 2012 roku. A oprócz tego nieraz prezentowałem się na deskach radomskiego teatru, a nawet w pięknych wnętrzach MCSzW „Elektrownia”.


Nie zabrakło, w roku 2022, stałych imprez, których jestem współorganizatorem, jak na przykład: Imieniny Jana Kochanowskiego, Narodowe Czytanie, Zaduszki Kochanowskie, „Radomskie Zaduszki Bluesowe”, kolejne edycje konkursów: Regionalnego Konkursu Literackiego, z udziałem Anety Kamili Sieradz i Izabeli M. Krasińskiej, „Kto mi dał skrzydła...”, „O laur Kochanowskiego”, „Od Jana Kochanowskiego do poety współczesnego”; wykłady „Kochanowski dla Radomia”.

 

 

Rys. Michał Budzisz

 

Na portalu „Kozirynek.online” ukazywały się moje wiersze, bajki - pisane z Wojtkiem Krupą, cykl „Szare eminencje” i nowa seria „obSZARY kultury”, w ramach której przeprowadzałem wywiady z ludźmi kultury: Ernestem Bryllem, Kasią Piszek, Mary Rumi i Józefem Baranem. W „Rycerzu Młodych” wciąż, w mojej literackiej rubryce, ukazywały się wiersze kolejnych poetek i poetów.


Do końca 2022 roku nagraliśmy z Robertem Kłosem 60. audycji „Szarej strefy poezji” dla „Radia Plus Radom”, które Elżbieta Warchoł i Magdalena Król zamieszczały na stronie radia i 40. odcinków programu „Ludzie – pasje – sukcesy”, z których wyemitowaliśmy z Adamem Dziedzicem 38. na kanale internetowej telewizji „ObiektywnieTV”.


Odbyły się kolejne „Witryny” i warsztaty literackie w Kozienickim Domu Kultury im. Bogusława Klimczuka, z udziałem m.in. prof. Andrzeja Niewiadomskiego, prof. Arkadiusza Bagłajewskiego, poetów: Józefa Barana, Pawła Podlipniaka, a także Stanisława Górki oraz Grup: "Tygiel" i „Schillingówka”. Nie zabrakło również kolejnej „Rafy”, a na niej kolejnego, wspaniałego jubileuszu 25-lecia zespołu „Kliper”. W tym roku „Rafę” prowadziliśmy wspólnie z Magdaleną Gliszczyńską.


W 2022 roku, wraz z Krzysztofem Szwarcem, przygotowaliśmy też jubileuszowy numer „Nowego Filarety”. Napisałem blurby do książek: Anny Tlałki i Anny Czartoszewskiej oraz antologii grupy „Eliksir”. Warto także odnotować wizytę dziennikarki Marysi Pawłowskiej na Wydziale Filologiczno – Pedagogicznym Uniwersytetu Technologiczno – Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu. I grupę z Mongolii, która przybyła w mury naszej uczelni, by uczyć się języka polskiego. To chyba z grubsza tyle. 

 

Z roku 2022 pamiętał też będę swój wieczór autorski w wyjątkowym dla mnie miejscu Muzeum Bolesława Prusa w Nałęczowie, sentymentalny, wakacyjny wyjazd do Lublina z moją żoną Madzią, moje spotkanie literackie, w ramach 44. Radomskiej Wiosny Literackiej, warsztaty kreatywnego pisania, przeprowadzone przeze mnie w "Kavvce" oraz autorskie spotkania, które miałem przyjemność prowadzić z Magdaleną Krzesicką, Anetą Kamilą Sieradz, Maciejem Bujanowiczem, Mateuszem Pakułą, Karoliną Czerwińską i Elizą Mikulską.  


A jaki będzie rok 2023? Także zapowiadają się w nim małe i duże jubileusze. Moje czterdzieste urodziny. 25-lat mojej pracy twórczej, od pierwszego opublikowanego wierszyka w antologii, w 1998 roku. Z tej okazji planuję wydać wybór moich wierszy, zatytułowany "XL". Moją dwudziestą indywidualną książkę w dorobku literackim. A także 15 – lecie Arkowych warsztatów literackich, 25 -lecie grupy „Erato”. Tu w planach także książki: „Kwadrans”, którą wydamy w Radomiu i „Era to nowa”, która zostanie wydana w Kozienicach. Może jakiś wspólny audiobook obu Grup. Kto wie. 

 

Chcemy też wreszcie sfinalizować projekt „Recenzenci Resursy”, także formą książkową, zawierającą wywiady z poetami, pisarzami i dramaturgami regionu radomskiego. W nadchodzącym roku minie także dziesięć lat od premiery mojego monodramu „Bal” na deskach radomskiego teatru i tyle samo od wydania książki „Sylwa” i antologii „Panopticum”. A ponadto rok 2023 to będzie również rok 15-lecia mojego małżeństwa i 120-lecia II LO im. Marii Konopnickiej w Radomiu, którego wraz z żoną jesteśmy absolwentami. Zapowiada się więc piękny, ciekawy rok.

 

Popularne posty z tego bloga

29. RKL - znamy werdykt

Miło nam poinformować, że znamy już werdykt 29. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Na zdjęciu z Izabelą M. Krasińską. Fot. Adam Dziedzic   Oto laureaci w kategorii szkół podstawowych:   1 miejsce Natalia Kowalczyk , PSP nr 28 w Radomiu – “Być może”. 2 miejsce Martyna Napiórkowska , PSP nr 25 w Radomiu – “Pierścień obietnic”. 3 miejsce Klaudia Wesołowska , PSP nr 26 w Radomiu – “Uschnięte jezioro”. Wyróżnienie: Martyna Fituch , PSP nr 25 w Radomiu, “O psie, który wrócił do domu”.   Oto laureaci w kategorii szkoły ponadpodstawowe:   1 miejsce Anna Janusz , Plastyk, “Bezpański”. 2 miejsce Wiktoria Bujanowicz , Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta, “Bez tytułu”. 3 miejsce Zofia Spyra , Plastyk, “Berlin”. Wyróżnienie: Maksymilian Papiewski , KLO,   “Róż Elafonisii”.   Na konkurs wpłynęło 14 prac prozatorskich. Oceniała je pisarka Izabela M. Krasińska. Wręczenie nagród odbędzie się 29 listopada o godzinie 17.30

30. RKL rozstrzygnięty

  Z radością podajemy nazwiska laureatów 30. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Kategoria dorośli: I Nagroda Halina Markowska Budniak II Nagr oda Stanisław Wicher III Nagroda Jelena Jasek Wyróżnienia: Magdalena Krzesicka Janina Malicka Eliza Mikulska Kategoria dzieci i młodzież:   I Nagroda Antoinette Malczewski Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu II Nagroda Wiktor Skrzypczak VI LO w Radomiu III Nagroda Magdalena Ośka PSP 26 w Radomiu Wyróżnienie: Franciszek Karkosa PSP 34 w Radomiu Adam Matysiak VI LO w Radomiu Liliana Suwała Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu   Prace oceniało Jury w składzie:   Iwona Bitner - poetka Grupy Poetyckiej "Erato" z Kozienickiego Domu Kultury im. Bogusława Klimczuka; Ewelina Duchnik - poetka Grupy Literackiej "Tygiel" z "Centrum Arka" w Radomiu; Adrian Szary - poeta, opiekun Grup: "Tygiel" i "Erato", sekretarz.   Gratulujemy laureatom i opiekunom. Dziękujemy wszystkim uc

X edycja konkursu "O laur Kochanowskiego" - werdykt

Dziś rozstrzygnęliśmy X edycję konkursu "O laur Kochanowskiego", organizowanego przez VI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Jury w składzie: pani Łucja Banaszkiewicz - polonistka, wicedyrektor VI LO - przewodnicząca; pani Elżbieta Górecka - polonistka, nauczycielka filozofii w VI LO - członek komisji; pan Adrian Szary - polonista VI LO, poeta - sekretarz,   Rys. Olga Stodulska - absolwentka VI LO w Radomiu przyznało następujące nagrody i wyróżnienia: I Nagroda - "Laur Kochanowskiego" - Anna Włoskowicz PSP nr 11 w Radomiu II Nagroda - Anna Hermanowicz - Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu III Nagroda - Viktor Velykyi - Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta w Radomiu Wyróżnienia: Maja Gajewska PSP nr 26 w Radomiu Julia Król - Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu Hanna Czarnota  PSP nr 26 w Radomiu   Dziękujemy wszystkim uczestnikom i opie