Przejdź do głównej zawartości

Pani Basia

Wczoraj, 8 października 2021 roku, odeszła moja ukochana babcia Basia. Urodziła się 24 sierpnia 1930 roku w Warszawie. Jej tata zginął w Powstaniu Warszawskim, mając zaledwie 36 lat. Babcia z mamą i bratem, po wojnie, trafiła do Radomia. Wiele lat pracowała w "Radomskiej Wytwórni Telefonów". W dzieciństwie odwiedzałem ją często w pracy. Zamieszkała na XV-leciu. Tu przyszło na świat jej troje dzieci. W tym moja mama, która zaraz po ślubie zamieszkała z mężem i ze mną - właśnie u babci. I tam spędziłem pierwsze lata życia.


Gdy byłem małym chłopczykiem, za zgodą babci, zwracałem się do niej - nie wiem czemu - po imieniu – Basiu. Kiedyś pani na przystanku autobusowym zwróciła mi uwagę, czemu tak nieładnie zwracam się do swojej babci. I od tej pory mówiłem do niej pani Basiu. I tak, trochę żartobliwie, zostało już do końca. Każdą wolną chwilę starałem się spędzać u babci. Wczoraj, po pracy, też byłem u niej. To było nasze ostatnie spotkanie.


Jako licealista świadomie wybrałem Liceum im. Marii Konopnickiej, które mieściło się blisko domu babci. To było jedno z kryteriów. Takie dobre jak każde inne. A potem podjąłem współpracę z "Arką" na Chrobrego. Też blisko babci. Babcia oczywiście śledziła moje literackie poczynania. Publikacje, wywiady. Chodziła na moje spotkania autorskie. Ostatni raz była chyba na premierze mojego monodramu "Bal" w radomskim teatrze. Był rok 2013. Miała już wtedy 83 lata. Była jeszcze w niezłej formie. Potem forma zaczęła się pogarszać.


Na studiach babcia pomagała mi znaleźć lektury, wymagane na polonistyce, pisała do mnie listy, a nawet odwiedziła mnie w Lublinie. Kiedy po studiach wróciłem do Radomia, zamieszkałem właśnie u niej. I to do niej na randki "zrywaliśmy się" z moją obecną żoną Madzią, z radomskiego "Plastyka" – pierwszego miejsca mojej pracy. Mieliśmy blisko. Babcia gotowała nam pyszne obiady. Świetnie bawiła się na naszym ślubie trzynaście lat temu.


Jedne z pierwszych moich wierszy "Iwonicz" i "Barbara" były inspirowane właśnie postacią mojej babci. Pocztówką, którą przysłała mi z sanatorium i jej dobrym sercem. Była radosną, ciepłą i bardzo oczytaną babcią. Zawsze pamiętam ją z książką. Dziś przypominam na blogu mój wiersz "Barbara", napisany około roku 1993 - 94 dla babci, wydany w książce "Blogo":

 

Na zdjęciu babcia Basia
 

Barbara


Jakże na tym świecie byłoby mi szaro,

Gdyby nie ty – kochana, Barbaro.

Gdyby nie twoje spracowane ręce,

Gdyby nie twoje kochające serce,

Jakże na tym świecie byłoby mi szaro,

Gdyby nie ty – kochana, Barbaro.


No i dziś szaro, smutno. Ale doceniam też to, że ukochana babcia dożyła pięknego wieku – dziewięćdziesięciu jeden lat i przez prawie czterdzieści lat była ze mną. Dziękujemy z rodzicami i żoną wszystkim opiekunkom babci, które przez ostatnie lata troszczyły się o nią, pod naszą nieobecność.


W tym roku wydałem książkę poetycką "Moja genologia". Przedrukowałem w niej wiersz "Pieśń Naszych Dni", który w debiutanckim tomiku "Wianek z myśli" (2007) zadedykowałem babci Basi. To jego puenta:


Pieśń Naszych Dni

(fragment)


Sny się w głowach nam chowają,

Koc swój składam ja i ty.

Wszystko, co nam pozostaje,

Pozostają tylko

dni.


Pozostają dni. Już bez pani Basi, ale z nadzieją, że jest teraz w lepszym świecie, znów piękna, młoda jak na tej, znalezionej w jej albumie, fotografii. I że patrzy na nas z góry. I opiekuje się nami. I nie pozwoli nas skrzywdzić. Jak każda babcia.

Popularne posty z tego bloga

29. RKL - znamy werdykt

Miło nam poinformować, że znamy już werdykt 29. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Na zdjęciu z Izabelą M. Krasińską. Fot. Adam Dziedzic   Oto laureaci w kategorii szkół podstawowych:   1 miejsce Natalia Kowalczyk , PSP nr 28 w Radomiu – “Być może”. 2 miejsce Martyna Napiórkowska , PSP nr 25 w Radomiu – “Pierścień obietnic”. 3 miejsce Klaudia Wesołowska , PSP nr 26 w Radomiu – “Uschnięte jezioro”. Wyróżnienie: Martyna Fituch , PSP nr 25 w Radomiu, “O psie, który wrócił do domu”.   Oto laureaci w kategorii szkoły ponadpodstawowe:   1 miejsce Anna Janusz , Plastyk, “Bezpański”. 2 miejsce Wiktoria Bujanowicz , Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Władysława Stanisława Reymonta, “Bez tytułu”. 3 miejsce Zofia Spyra , Plastyk, “Berlin”. Wyróżnienie: Maksymilian Papiewski , KLO,   “Róż Elafonisii”.   Na konkurs wpłynęło 14 prac prozatorskich. Oceniała je pisarka Izabela M. Krasińska. Wręczenie nagród odbędzie się 29 listopada o godzinie 17.30

30. RKL rozstrzygnięty

  Z radością podajemy nazwiska laureatów 30. Regionalnego Konkursu Literackiego.      Kategoria dorośli: I Nagroda Halina Markowska Budniak II Nagr oda Stanisław Wicher III Nagroda Jelena Jasek Wyróżnienia: Magdalena Krzesicka Janina Malicka Eliza Mikulska Kategoria dzieci i młodzież:   I Nagroda Antoinette Malczewski Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu II Nagroda Wiktor Skrzypczak VI LO w Radomiu III Nagroda Magdalena Ośka PSP 26 w Radomiu Wyróżnienie: Franciszek Karkosa PSP 34 w Radomiu Adam Matysiak VI LO w Radomiu Liliana Suwała Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu   Prace oceniało Jury w składzie:   Iwona Bitner - poetka Grupy Poetyckiej "Erato" z Kozienickiego Domu Kultury im. Bogusława Klimczuka; Ewelina Duchnik - poetka Grupy Literackiej "Tygiel" z "Centrum Arka" w Radomiu; Adrian Szary - poeta, opiekun Grup: "Tygiel" i "Erato", sekretarz.   Gratulujemy laureatom i opiekunom. Dziękujemy wszystkim uc

30. Regionalny Konkurs Literacki

Zapraszamy do udziału w 30. Regionalnym Konkursie Literackim , organizowanym przez Stowarzyszenie Centrum Młodzieży – „Arka” w Radomiu , przy współpracy z VI Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Radomiu , Zespołem Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu, XII Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Sportowymi w Radomiu oraz Wydziałem Filologiczno - Pedagogicznym Uniwersytetu Technologiczno - Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.   Przedmiotem konkursu będzie jeden autorski wiersz o tematyce dowolnej. Konkurs kierowany jest do osób z Radomia i okolic. Prace nadsyłać należy do koordynatora konkursu na adres: aszary@kochanowski.radom.pl do dnia 4.06.23r. W zgłoszeniu powinno się pojawić imię i nazwisko autora wiersza oraz kategoria wiekowa i w wypadku uczniów nazwa szkoły. Rozwiązanie konkursu przewidziane jest na 14.06 . 23r. w Centrum "Arka", przy ul. Kelles – Krauza 19, w rama